JAK NAPLÁNOVAT SVATBU

Ahoj, jmenuju se Míša, jsem už druhým rokem vdaná paní, manželka a troufla bych si tvrdit už i zkušená svatební organizátorka 🙂 Svojí vlastní svatbu jsem si celou plánovala sama a poté pomáhala a dávala tipy i několika mým kamarádkám při organizaci jejich svateb.

těhotenské-fotky-míša-vyšehrad

Když mě Petr s Kačkou oslovili, jestli bych nechtěla své zkušenosti ohledně celého toho svatebního procesu sepsat do článků na jejich blog, neváhala jsem a šla do toho. Byla by totiž velká škoda si nasbírané zkušenosti nechat jen pro sebe. Naplánujeme tak spolu postupně svatbu od A až do Z, probereme jednotlivá témata, kdy je co vhodné řešit, kde veškeré informace hledat, dám vám tipy na čem se dá ušetřit a na čem je dobré naopak nešetřit. To vše pod sérií článků PLÁNUJEME SVATBU.

Dnes jsem si pro vás jako úvodní článek vybrala souhrnné téma, které napadne jako první každou čerstvě požádanou slečnu o ruku…


PLÁNUJEME SVATBU – SVATEBNÍ PLÁNOVACÍ HARMONOGRAM DO ROKA A DO DNE

…aneb kdy a co naplánovat aby to bylo dostatečně včas, na nic jsme nezapomněly a zároveň se z toho nezbláznily.


DO SVATBY ZBÝVÁ 12-9 MĚSÍCŮ

Pokud Vás do svatby vyloženě nic netlačí a chcete mít na celý proces plánování svatby dostatek času a klidu, doporučuju naplánovat svatbu cca za rok od zasnoubení. V kratším čase už totiž můžou nastat problémy například s výběrem termínu svatby, obsazeností nejlepších míst nebo kvalitních dodavatelů. Naopak plánovat svatbu déle než rok už mi přijde zbytečné a je dost pravděpodobné, že byste se setkali i s negativní reakcí dodavatelů, jelikož tak dopředu zas málo kdo zakázky plánuje. Co tedy vyřešit hned na začátku, rok před svatbou?

TERMÍN SVATBY A MÍSTO OBŘADU – úplně první věc, kterou budete potřebovat, abyste mohli oslovit kohokoliv dalšího je zvolit si termín svatby. K tomu ale bude potřeba rovnou vybrat i obřadní místo, protože jednotlivé matriky nabízejí většinou jen omezený výběr termínů. Zvolte tedy místo obřadu a domluvte se s příslušnou matrikou na konkrétním termínu, který bude vyhovovat oběma stranám.

HOSTÉ – ano, tento krok je potřeba udělat hned na začátku, protože budete potřebovat znát celkový počet svatebčanů pro rezervaci hostiny a ubytování. Sepište si tedy seznam hostů, zda se budou účastnit hostiny a zda pro ně budete zařizovat ubytování.

ROZPOČET – na začátku je také důležité uvědomit si, kolik do svatby chcete investovat. Od toho se bude odvíjet výběr úplně všeho dalšího. Upozorňuji, že k vašemu předpokládanému rozpočtu na začátku si rovnou přičtěte 20-40% navíc, protože ať chcete nebo ne, při plánování se vám o tuto částku rozpočet na 99% navýší. To je prostě realita.

HOSTINA, UBYTOVÁNÍ – máte termín svatby, počet hostů, přibližný rozpočet a jako další krok je tedy na řadě vybrat místo, kde se uskuteční svatební hostina, případně kde budou svatebčané ubytovaní. Je třeba rozhodnout se, zda chcete mít vše od jednoho dodavatele na jednom místě – tedy zvolit místo, kde se uskuteční hostina, jídlo a pití vám i sami připraví a zároveň na tom samém místě budou hosté ubytovaní nebo zda si vyberete pouze místo hostiny, zajistíte externí catering a ubytování pro hosty bude buď jinde nebo vůbec.

zimní svatba katka michal zámek orlík hostina

 

DO SVATBY ZBÝVÁ 9-6 MĚSÍCŮ

Zhruba 9-6 měsíců před svatbou je čas začít vybírat dodavatele na konkrétní služby.

FOTOGRAF, KAMERAMAN – zde záleží jak moc nároční na fotografa či kameramana jste. Mám zkušenost, že ti nejlepší (ale také nejdražší) mají plno klidně i rok předem. Pokud je váš rozpočet omezený nebo vám na fotkách či videích až tak moc nezáleží, vyberete si fotografa i půl roku před svatbou. Začněte tedy v takovém termínu podle toho jak moc jste na tyto dodavatele nároční.

DJ, KAPELA – i tady platí úplně to samé jako výše u fotografa a kameramana. Pokud budete chtít někoho známějšího, žádanějšího, je dobré oslovit DJ nebo kapelu co nejdřív, v opačném případně stačí klidně i půl roku před svatbou, výběr je široký.

DORT, CANDY BAR – v dnešní době jsou moderní součástí svatební tabule candy bary. Dělá je většinou ten samý cukrář co vám připraví i svatební dort. Pokud máte ve svém okolí menší cukrárnu, které tento úkol svěříte, není třeba s plánováním této položky tak spěchat. Pokud si však chcete vybrat z těch vyhlášených a sledovaných cukrářů z facebooku a instagramu, neotálejte, i ti mají zaplněný diář velmi rychle.

zimní svatba katka michal zámek orlík hostina

 

DO SVATBY ZBÝVÁ 6-3 MĚSÍCE

Nyní je čas se zaměřit na detailnější položky.

SVATEBNÍ ŠATY – ano, konečně! A ano, stačí to řešit opravdu 3-6 měsíců před svatbou. Je třeba si uvědomit, že dost často se stává, že se nám během roku mění postava, a to že si šaty vyberete rok před svatbou nemusí být vždy výhra. Nechcete přeci pár týdnů před svatbou shánět nové, protože do těch původních už se nevejdete. A věřte, že mluvím z vlastní zkušenosti 🙂 V tuto dobu to stačí řešit ve všech případech – ať si šaty budete kupovat, půjčovat nebo necháte ušít. Tento krok samozřejmě platí jak pro nevěstu tak pro ženicha.

DOPLŇKY, OBUV – už máte vybrané šaty? pak je vhodná doba celý outfit doladit doplňky a vybrat boty – doporučuji dát přednost pohodlí před estetikou, není nic horšího než protrpět svůj den D v nepohodlných botách.

KYTICE A VÝZDOBA – zde je dobré si rozmyslet, zda si i výzdobu chcete dělat celou sami nebo si na to najmete firmu. Upozorňuji, že zařizovat si výzdobu sám je časově velmi velmi náročné. Na druhou stranu se tím dá ušetřit spousta peněz. Pokud ale budete chtít mít vše v klidu, zvolte na výzdobu firmu, která zároveň dodá i kytice. Budete tak mít krásně sladěnou výzdobu s kyticemi a když narazíte na dobrou firmu, jsou schopní vymyslet takové květinové a dekorační kompozice, které by vás samotné nikdy nenapadly.

SVATEBNÍ OZNÁMENÍ – to si můžete buď vyrobit sami nebo objednat od firmy. Je dobré je mít doma hotové v tento čas. Svatební oznámení se totiž doporučuje rozeslat cca 3 měsíce před svatbou.

PRSTENY – svatební prsteny se vyrábí vždy na zakázku kvůli rytině. Rozmyslete si design, text a objednejte je. Čekací doba na prstýnky bývá průměrně 1-2 měsíce.

ÚČES A LÍČENÍ – můžete mít zvlášť kadeřnici a zvlášť vizážistku. Osobně ale doporučuju najít si osobu, která je kadeřnice a vizážistka v jednom. Ušetříte čas i peníze. Dál je třeba si rozmyslet, zda pojedete vy za ní do salonu nebo zda chcete aby vás učesala a nalíčila v místě svatby. Ne každý tuto službu nabízí. A do třetice se rozhodněte, zda budete chtít zkoušku účesu a líčení, kterou s vizážistkou včas naplánujte.

svatba katka michal orlík

Svatební focení praha svatební prstýnky makro svatební fotografie foto

 

DO SVATBY ZBÝVÁ 3-1 MĚSÍC

Vše zásadní už je dobré mít vyřešené a dohodnuté a tento čas si nechat na doladění největších detailů a položek, které jste z nějakého důvodu nestihli zařídit.

VÝSLUŽKY – většina nevěst si je nechává dělat v nějaké nejbližší pekárně, cukrárně či u soukromé osoby. Doporučuji oslovit maminky na mateřské či paní v důchodu, které si takto často přivydělávají.

SVATEBNÍ HARMONOGRAM, ZASEDACÍ POŘÁDEK – sepište detailní svatební harmonogram a rozešlete jej těm kdo se budou podílet na organizaci celého dne ať je to oficiální organizátor, svědci nebo osoba které věříte a tuto činnost svěříte. Tento harmonogram je dobré ukázat i fotografovi, DJovi a personálu kolem svatební hostiny, ať jsou všichni v obraze, jak se bude celý den odvíjet. Sepište také zasedací pořádek, podle kterého se budou na stůl rozmisťovat jmenovky.

zimní svatba katka michal zámek orlík hostina

 

DO SVATBY ZBÝVÁ 4-1 TÝDEN

V tento čas už je fajn mít vše naplánované a zařízené. S dodavateli si ještě můžete vše potřebné potvrdit a domluvit poslední detaily. Nevěsty si můžou zajít na kosmetiku, manikúru, pedikúru nebo třeba masáž, aby si poslední přípravy užily a odpočaly si.

 

DO SVATBY ZBÝVÁ 7 DNÍ

Za sebe doporučuji už nezařizovat kolem svatby vůbec nic. Pořádně si odpočinout, vypnout, užít si poslední svobodné dny. Pravděpodobně vás totiž čeká i rozlučka se svobodou a z té se člověk kolikrát vzpamatovává docela dlouho 🙂 Hlavně se na poslední chvíli už ničím nestresovat a jen se na ten svůj vysněný den těšit.

 


Já doufám, že vám tento základní svatební harmonogram pomůže a příště už se vrhneme na jednotlivé položky zvlášť. Je něco konkrétního, co by vás zajímalo nejvíce? Dejte vědět do komentářů pod článkem nebo na facebooku a instagramu a já ráda na vaše otázky odpovím nebo sepíšu na dané téma článek.

Všem budoucím nevěstám přeji pevné nervy a trpělivost při plánování a hlavně pozitivně! Však jde o jednu z nejkrásnějších událostí v našem životě kterou by byla škoda si od začátku až do konce neužit 😉

Vaše Míša.

One Reply to “Jak naplánovat svatbu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *